8 highlights van de Operadagen Rotterdam   

woensdag 16 mei 2012

De Operadagen Rotterdam gaan 25 mei weer van start en biedt ruim een week bruisend muziektheater. Met uitstekende podia zoals de Rotterdamse Schouwburg, de Doelen en het Luxor Theater. Combinaties met andere muzieksoorten, kunsten en culturen zorgen voor nieuwe impulsen. Operadagen Rotterdam staat dit jaar in het teken van het thema ‘Droom & Daad’.
De Operadagen Rotterdam toont 8 highlights van het evenement.

DISTANT VOICES
vr 25 / za 26 / zo 27 mei
Nieuwe Luxor Theater

Een zinsbegoochelende operaroute langs spannende locaties. Stad van Verlangen is een operareis met de juiste ingrediënten; bijzondere performances voor een breed publiek op stadse locaties, dit jaar de Wilhelminapier en het rauwe Katendrecht. Deze zesde editie i.s.m. het nieuwe Luxor Theater laat in alle hevigheid zien hoe de droom van een betere wereld en een grenzeloos vertrouwen in techniek kunnen uitmonden in nachtmerries.

U komt op uw reis de installatie Blauwbaard van het Collectief 33’3 tegen, een prachtige multimediale muziektheatervoorstelling gebaseerd op Béla Bartóks opera Blauwbaards Burcht. Verder neemt de jonge componist Robin Coops ons mee naar de angstaanjagende wereld van George Orwells 1984 en zijn Big Brother. Het Zweedse gezelschap Opera Mecatronica schotelt u bekende opera-aria’s in een totaal nieuwe technische context voor. Op deze zoektocht naar onze dromen wordt uiteindelijk de pure en breekbare menselijke stem teruggevonden in een indrukwekkende slotmanifestatie. Wij beloven u, u komt ogen en oren te kort!

HET SPOOKHUIS DER GESCHIEDENIS

vr 25 / za 26 / ma 28 / di 29 / do 31 mei / vr 1 / za 2 / zo 3 juni
Spookhuis op Schouwburgplein

Een ongewone theateropera met een heus spookhuis. Droom & Daad was voor acteursgroep Wunderbaum de inspiratiebron voor een ongewone theateropera die zich afspeelt in een spookhuis. U ontmoet regisseur Loets Loets die met zijn familie een theaterstuk maakt waarin wereldrampen een huiveringwekkende hoofdrol spelen. U wordt langs verschillende staties geleid, die geen piraten of zombies tonen, maar hedendaagse brandpunten: het Tahrirplein in Caïro, de Oval Office in het Witte Huis, een straat in Athene, een rouwplechtigheid voor een Noord- Koreaans leider... Loets Loets wil zijn publiek met zijn geëngageerde verbeelding van de recente geschiedenis tot daden aanzetten. Gerardjan Rijnders schreef de tekst, geïnspireerd door De Theatermaker van Thomas Bernhard. Simon Lenski (o.a. DAAU) componeert en speelt de muziek, samen met Bo Wiget en operazangers Marc Pantus (bariton) en Lies Vandewege (sopraan). Voeg daarbij de acteurs van Wunderbaum en u heeft een topvoorstelling!

THE SUMMER CLOUD’S AWAKENING
za 26 mei
Laurenskerk

Mystieke stemmen in de Laurenskerk. Jonathan Harvey, een van de belangrijkste Engelse componisten van dit moment, schreef een indrukwekkend werk voor koor, instrumenten en elektronica, The Summer Cloud’s Awakening. Harvey liet zich voor de teksten onder andere door het Boeddhisme inspireren, maar ook door enkele regels uit Wagners Tristan und Isolde, een opera waarin trouwens eveneens boeddhistische ideeën verwerkt zijn. Resultaat is een fascinerende muziektheatervoorstelling met muziek van het DoelenEnsemble en het Lets Radio Koor, dat als een van de beste koren ter wereld wordt beschouwd. In de weergaloze omgeving van de Laurenskerk schudden choreograaf Sanne van der Put en lichtontwerper Uri Rapaport de mens wakker uit zijn ‘gedroomde illusie’ van de wereld.

LES ENFANTS TERRIBLES
di 29 mei
Nieuwe Luxor Theater

Een donker sprookje over de liefde tussen broer en zus. Schrijver en dichter Jean Cocteau verdiepte zich in de boeiende psychologie van jongeren, met een inktzwart sprookje als resultaat. Twee adolescenten, broer Paul en zus Elisabeth, isoleren zich volledig van de wereld, maar als ze langzaam ouder worden, wordt hun kinderdroom volledig verstoord. Hun wereld is er een van confrontatie, liefde, verlangen, jaloezie en uiteindelijk vernietiging. De beroemde Amerikaanse componist Philip Glass heeft zich intensief met het oeuvre van Cocteau beziggehouden en maakte een bijzondere opera op basis van de tekst en de film van Les Enfants Terribles. Drie piano’s en vier solisten vertellen het verhaal van deze ‘verschrikkelijke kinderen’ in de voor Glass zo herkenbare melodieuze minimal music. Les Enfants Terribles is een fantastische vertelling waarin de jongeren ons meenemen in hun droomwereld, waar steeds weer nieuwe en andere levens tevoorschijn worden getoverd.

SÁGA
zo 27 mei
Rotterdamse Schouwburg (Grote zaal)

Dez Mona verwondert, verbluft en verrukt met opera SÁGA. Maak u op voor een uniek muzikaal avontuur langs de verhalen van de ziel! Een waar Gesamtkunstwerk waar kunstenaars uit uiteenlopende disciplines een bijdrage aan leveren. De kern is de Antwerpse band Dez Mona, hoogtepunten op vermaarde festivals als Motel Mozaïque en Crossing Border. Deze groep rond de zanger met de fenomenale stem Gregory Frateur en contrabassist Nicolas Rombouts combineert op onnavolgbare wijze jazz, gospel en spirituals. Voor SÁGA gaan ze de confrontatie aan met barok- muziek. Barokmuziek straalt een sierlijkheid, dansbaarheid en dramatiek uit. Tegelijkertijd geeft deze ‘oude’ klankkleur een nieuwe dynamiek aan de composities. De musici gaan op zoek naar hun liefde voor het land, de wereld waarin we leven, de schoonheid, haar gebreken en de zoektocht naar het licht in die gebreken. Hopen we op beterschap of is dit een utopie?

LILITH
do 31 mei / vr 1 juni
Rotterdamse Schouwburg (Kleine zaal)

Broeierig muziektheater met Lilith en Adam in de hoofdrol. Dit wist u vast nog niet. Ooit schiep God de man én de vrouw uit klei, Adam en Lilith. Lilith was gelijk aan Adam, maar die dacht daar anders over. Hij stond erop dat zij letterlijk onder hem stond. Lilith vluchtte uit het Hof der Eden en zelfs nadat Adam drie engelen op haar had afgestuurd om haar terug te brengen, weigerde Lilith dit. Adam vroeg God vervolgens om een wat volgzamere vrouw voor hem te scheppen, en dat werd Eva. Voor sopraan en conceptbedenkster Claron McFadden is Lilith een verhaal over opstandigheid en verraad. Lilith kiest ervoor alleen verder te leven, in plaats van te ontkennen wie zij werkelijk is.
Het muziektheaterstuk Lilith is een café-chantant, nachtclub-achtige voorstelling, gemaakt met medewerking van filmregisseur Franz Weisz en acteur Jeroen Willems, die in de filmische laag de rol van Adam speelt. Avant-première in coproductie met het Holland Festival.

OPERA BUFFA
vr 1 / za 2 juni
Rotterdamse Schouwburg

Een opera om je vingers bij af te likken. Don Giovanni charmeert en manipuleert voor zijn eigen plezier. Of toch niet? Als geen ander verstaat hij de kunst om de fantasie tot leven te wekken, hij is de meester van het genot. Laika en Muziektheater Transparant slaan de handen in elkaar voor een eigenzinnige bewerking van W.A. Mozarts Don Giovanni, een combinatie van muziek, zang, spel en... chocolade.
Mozart zelf noemde zijn Don Giovanni een ‘opera buffa’, een onderhoudende opera met een luchtige ondertoon. Jan Van Outryve bewerkt zijn muziek voor een hedendaagse bezetting van Hammondorgel, bas en viool. In de regie van Peter De Bie en Jo Roets spelen acteurs en zangers het eeuwige spel van verleiden en verleid worden, met elkaar en met u. Verrassende gerechten uit Don Giovanni’s keuken zorgen voor de prikkelende spanning tussen begeerte en overgave. U geniet van verlokkelijke spijzen; hartig, zinnelijk, zoet en zalig. Een echt muzikaal afrodisiacum!

L’ENFANT ET LES SORTILÈGES
do 31 mei
De Doelen

Magdalena Kozená zingt hoofdrol in hartveroverende opera. Met L’Enfant et les Sortilèges (Het kind en de tovenarij) schreef Maurice Ravel een van de meest uitbundige en toegankelijke korte opera’s aller tijden. In deze versie van het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin zingt wereld- beroemde mezzosopraan Magdalena Kozená de hoofdrol. De andere hoofdpersoon is een jongetje dat niet wil deugen. Als zijn moeder hem aanspreekt op zijn luie gedrag barst de bom: het jongetje verscheurt zijn huiswerk, gooit het servies aan diggelen en koelt zijn woede op de huisdieren. Maar dan neemt de tovenarij het over: de inboedel komt tot leven en eist met de dieren om genoegdoening. Opera O.T. geeft een scenisch antwoord met een ingenieus samenspel van film, poppen en live-video-registraties. L’Enfant wordt voorafgegaan door Ravels al even sprookjesachtige Ma mère l’oye. Magdalena Kožená geeft op zondag 3 juni tevens een Liederenrecital in de Doelen.

Bron: www.operadagenrotterdam.nl