;

Bewezen Culturele Doelgroepenmodel met enthousiasme ontvangen in andere steden

2021
Foto van een meneer die voor een kleurrijke wand staat. Hij heeft een pak aan en een bril op.
Spring naar hoofdinhoud

Gijs Meijer is projectleider bij de Taskforce Publieksdata. Deze taskforce met onder andere Rotterdam Festivals staat onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Een belangrijk project voor 2021 was: het opschalen van het Culturele Doelgroepenmodel van Rotterdam Festivals naar andere gebieden in Nederland. “Het model is met veel enthousiasme ontvangen.”

 

Inmiddels zijn al meer dan een miljoen ‘records’ binnengehaald, zoals Meijer ze noemt. Het zijn data van bezoekers van culturele instellingen. Aan de hand van de postcode worden deze bezoekers ingedeeld in een van de elf culturele doelgroepen uit het Culturele Doelgroepenmodel. Met de gegevens heeft een instelling inzichtelijk wat voor type bezoekers er op bezoek komen, en wie niet. Meijer: “Met behulp van het model kan een instelling de mensen die al komen nóg beter bedienen. Maar het model helpt ook om nieuwe doelgroepen te bereiken.”

 

Interessant én bewezen model

Eerder werd in Amsterdam en Den Haag al met het Culturele Doelgroepenmodel geëxperimenteerd. In 2021 gingen ook Utrecht en de regio’s Brabant en Groningen/Friesland/Drenthe ermee aan de slag. Gijs Meijer vertelt: “Ik vind het een interessant model, omdat het zich in Rotterdam heeft bewezen. Daar werkt het al jaren met succes, instellingen hebben er echt baat bij. Rotterdam Festivals heeft het model afgelopen jaar ook nog eens verbeterd.”

 

Overkoepelend inzicht

Ook gemeentebreed biedt het meerwaarde. Gijs Meijer: “Als er in een stad een gezamenlijk beeld ontstaat uit de gegevens van de instellingen, dan kan onder meer goed worden bepaald of iedere inwoner voldoende wordt bediend. Mogelijk moet het cultureel beleid of aanbod worden aangepast of aangescherpt.”

 

Motivatie om de sector te verbeteren

“Bovendien”, gaat de projectleider verder, “is Rotterdam Festivals echt een fijne club van mensen die intrinsiek gemotiveerd is om de sector te verbeteren. Ze zijn voorlopers en wat ik tof vind, is dat ze bereid zijn die kennis te delen.” Volgens Gijs Meijer is het belangrijk, in het kader van de verdere digitalisering van de complete culturele sector en daarmee een verbetering van het publieksbereik én -waardering, dat landelijk volgens eenzelfde methodiek gewerkt wordt. “Zo kunnen we beter van elkaar leren, samenwerken en onderling vergelijken.” Data analyseren een vak apartIn de deelnemende steden en regio’s zijn de ervaringen met het model positief. En door het opschalen in nieuwe gebieden zijn ook nieuwe inzichten opgedaan. “Niet elke instelling heeft de infrastructuur om die data te verzamelen.” Daarbij, data verzamelen is één, de data goed kunnen analyseren is een vak apart. Gelukkig hebben de instellingen hulp gekregen van Rotterdam Festivals om het doelgroepenmodel goed in te zetten.

 

Kennis vergroten

Het afgelopen jaar is naast het opschalen naar andere gemeenten en regio’s ook gewerkt aan het vergroten van het kennisniveau over het Culturele Doelgroepenmodel. “We leren instellingen ermee te werken, zodat zij er optimaal van profiteren. Hoe meer kennis van je publiek, hoe beter je als instelling je verhaal kunt vertellen.”