Rotterdam Festivals stelt een innovatiebudget beschikbaar voor Rotterdamse organisatoren als eenmalige investering om evenementen future-proof te maken. Naast het investeren in nieuwe trends en technieken vinden we het ook belangrijk om de toenemende drang naar verduurzaming, het creëren van toegankelijkheid en omgaan met beperkende maatregelen (zoals rondom corona) te ondersteunen. De nieuwe kansen die ontstaan voor evenementenmakers die hieruit ontsaan delen we graag als inspiratie voor andere organisatoren. In 2021 zorgde de onvoorspelbaarheid van de coronamaatregelen ervoor dat er weinig aanspraak is gemaakt op het innovatiebudget. Toch rolde er een mooi voorbeeld uit: Crazy Sexy Cool organiseerde namelijk een zeer geslaagde hybride festivaleditie met Halloween.
Innovatie
Dé innovatie van 2021 was natuurlijk het aanpassen van de festivalvorm aan de coronamaatregelen. Deze maatregelen hebben de sector uitgedaagd om met nieuwe en vernieuwende oplossingen te komen. Hoe blijf je gastvrij, terwijl iedereen een toegangstest moet overleggen? Hoe zorg je voor sfeer, met minder publiek? En hoe bezorg je je publiek de beleving van een avond uit, zonder fysiek aanwezig te zijn? Een deel van de oplossingen vervliegt, wanneer het land weer open gaat, een ander deel zorgt voor structurele verrijking van het cultuuraanbod. Zo hebben Wildlife Filmfestival en International Film Festival Rotterdam (IFFR) bijvoorbeeld echt een nieuw verdienmodel ontwikkeld door films en programma ook on-demand aan te bieden.
Crazy Sect Cool: live en online
Het innovatiebudget is onder andere ingezet voor de Halloween editie van Crazy Sexy Cool. De organisatie koos ervoor om het evenement naast een fysieke editie, ook als livestream aan te bieden. De positieve ervaringen met een volledige online festival in 2020 stimuleerde de organisatie om digitaal te combineren met live. Hiermee werd het evenement voor een bredere doelgroep toegankelijk, bezoekers die vanwege coronabeperkingen of sociale beperkingen het evenement niet konden bezoeken. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en ervaringen rondom een hybride evenement.
Het evenement trok eind oktober 9.395 live bezoekers en nog eens 1.626 bezoekers zetten de livestream aan. Dit waren over het algemeen jonge Rotterdammers, maar ook mensen van buiten de stad of omgeving. Nieuwe doelgroepen die Crazy Sexy Cool normaal niet bereikt. En de digitale bezoeker van vandaag is de live bezoeker van de toekomst! Van de online bezoekers zegt 65% van de online bezoekers ‘zeker weten’ vaker een livestream te gaan bekijken en is een groot deel zelfs bereid hiervoor een bijdrage te betalen.
Online als verdienmodel
De leerpunten uit deze casus? Er zijn mogelijkheden om een verdienmodel te koppelen aan een online live editie van een festival. Ook de campagne voor de online stream kan al eerder worden gestart, omdat de online bezoekers geen afbreuk doen aan de kaartverkoop van het evenement. De resultaten van de casus en het bijbehorende onderzoek kun je hier downloaden.