Culturele doelgroepenmodel

Het segmentatiemodel voor de culturele sector
Groep 1
Meer en nieuw cultuurpubliek 

Wie bezoekt er allemaal cultuur? Wie nog niet, of weinig? Om hier meer inzicht in te krijgen, ontwikkelde Rotterdam Festivals het Culturele Doelgroepenmodel. Dit model deelt het cultuurpubliek op in groepen, op basis van culturele voorkeuren en gedrag. Het onderscheidt drie hoofdgroepen: Intensief, Medium en Licht. Daarbinnen vallen 11 specifiekere culturele doelgroepen, die zich onderscheiden op basis van factoren als leeftijd en levensfase, opleiding, inkomen, mediagebruik, culturele interesses en gedrag. Deze 11 groepen zijn gekoppeld aan postcodes en huisnummers en hebben namen als Culturele Alleseters, Proevende Buitenwijkers en Lokale Vrijetijdsgenieters. De beschrijvingen van de 11 culturele doelgroepen vind je hier

 

Het Culturele Doelgroepenmodel biedt culturele instellingen en festivalorganisatoren houvast. Het geeft inzicht in huidige en potentiële doelgroepen, hun gedrag, wensen en behoeften. Deze inzichten helpen bij het maken van keuzes, zowel op het gebied van programmering, als marketing en communicatie. Heeft jouw doelgroep weinig geld over voor cultuur? Dan betekent dat iets voor de toegangsprijs die je kunt vragen. Reist jouw doelgroep voornamelijk met het ov? Dan is dat belangrijk voor je locatiekeuze. Hoe beter je je doelgroepen kent, hoe beter je ze weet te vinden, verleiden en vasthouden. Zo kan het Culturele Doelgroepenmodel, eventueel aangevuld met info uit je eigen database, aanleiding geven voor een gerichtere aanpak. De kunst is de juiste vertaalslag te maken.

 

Het Culturele Doelgroepenmodel is voor Rotterdam Festivals een belangrijke tool om het collectieve bereik van cultuur in onze stad in kaart te brengen. Wie bereiken we gezamenlijk en wie niet? Zijn er onbenutte mogelijkheden? Zijn er verschillen tussen nieuwe en gevestigde instellingen? Dit soort informatie biedt inzicht en handvatten voor subsidieverstrekkers, fondsen en overheid om cultureel beleid te maken, te monitoren, bij te sturen en te evalueren.


In deze video leggen we uit hoe je het Culturele Doelgroepenmodel gebruikt:

Headerfoto Doelgroepenmodel Neiwue Stijl
Culturele Doelgroepenmodel – een korte uitleg

De maatschappij verandert voortdurend en daar passen we het Culturele Doelgroepenmodel op aan. Om actueel te blijven krijgt het regelmatig een update.


Het model landelijk en naar andere steden

Het culturele doelgroepenmodel helpt ons om strategische programma- en marketingkeuzes te maken. En dat wordt opgemerkt. Ook in andere steden in Nederland werken ze inmiddels met het door ons ontwikkelde model.

 

De 11 Culturele Doelgroepen uit het Culturele Doelgroepenmodel worden in een interactieve pdf toegelicht. Dit doen we aan de hand van beschrijvingen die de doelgroepen levendig maken en de informatie tastbaar. Download hieronder de verschillende brochures:
Brochure Culturele Doelgroepenmodel Nederland
Brochure Culturele Doelgroepenmodel Rotterdam

Brochure Culturele Doelgroepenmodel Amsterdam
Brochure Culturele Doelgroepenmodel Den Haag

Circusstad 2017 © Bas Czerwinski (2)
optreden tijdens Circusstad 2017 © Bas Czerwinski
Dashboards

Voor specifieke bereikcijfers per culturele doelgroep kun je de dashboards checken. In enkele muiskliks haal je informatie op, waar je veel aan kunt hebben. Over de mate waarin een doelgroep gebruik maakt van het aanbod in een bepaald genre, bijvoorbeeld. Of uit welke wijken de meeste theaterliefhebbers komen. Goed om te weten!


Welke culturele doelgroepen onderscheiden we? Wat voor kunst en cultuur bezoeken zij en wat doen zij in het dagelijkse leven? Dit kun je vinden in het dashboard culturele doelgroepen.


Dashboards Rotterdam

In het dashboard samenstelling cultuurpubliek lees je meer over het publiek dat bereikt wordt door de Rotterdamse cultuurplaninstellingen. Wil je weten hoe de doelgroepen van de Rotterdamse cultuurplaninstellingen geografisch verspreid zijn? Welk genre populair is in welke wijk of hoe de buurten zich tot elkaar verhouden? Bekijk de dashboards herkomst per wijk en herkomst per buurt.

 

Verzamel en deel je al bezoekersdata in het kader van een publieksanalyse m.b.v. het Culturele Doelgroepenmodel? Check dan of je privacyverklaring nog actueel is volgens de AVG. Lees hier meer over de AVG.

Bel met ons

Mariska Van Elsen
Mariska van Elsen Manager Cultuurparticipatie / Onderzoek & Expertise 06 18 66 59 64