Cookies op de website van Rotterdam Festivals

Wij maken gebruik van functionele cookies op deze site. Deze gebruiken we om de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Door op ‘cookies accepteren’ te klikken, geef je toestemming om ook alle overige cookies te accepteren. We verzamelen geen persoonlijke gegevens. Meer weten? Check dan ons Privacy Statement.

 — Update

50 jaar IFFR: een terugblik

Dit jaar bestaat Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) 50 jaar. Met een gedurfd, uitgesproken en coronaproof online- en offline programma viert de organisatie deze mijlpaal. We blikken terug met zakelijk directeur Marjan van der Haar en vooruit met nieuwe festivaldirecteur Vanja Kaludjercic. 

“Natuurlijk zal dit jaar totaal anders voelen dan voorgaande jaren, daar ontkomen we niet aan. Maar we komen met creatieve manieren om het publiek zoveel mogelijk te betrekken bij het festival”, zegt Vanja Kaludjercic. “Zo is er het onderdeel Tiger On The Loose waarbij er verspreid over heel Rotterdam interactieve installaties staan die je volledig coronaproof kan bewonderen. Met het team hebben we er alles aan gedaan om een mooi programma neer te zetten waarbij onze betrokkenheid bij de makers, de industrie en het publiek even sterk is gebleven.”

Feest

Van 1 t/m 7 februari vindt het filmprogramma volledig online plaats. Met hoop op meer vrijheden is van 2 tot en met 6 juni de feestelijke viering gepland. “Gezien de snelle veranderlijkheid van de situatie houden we de precieze invulling daarvan nog even open”, legt Kaludjercic uit. “We hopen natuurlijk op een uitbundig jubileumfeest waarbij we elkaar op een veilige manier kunnen ontmoeten.”

Huub Bals

“IFFR is ontstaan vanuit de passie van Huub Bals”, vertelt zakelijk directeur Marjan van der Haar die met tussenperiodes vanaf 1987 bij IFFR betrokken is. “Hij was de eerste directeur van Filmtheater ’t Hoogt in Utrecht en bracht het festival in 1972 naar Rotterdam. Hij stond bekend om zijn eigenzinnige manier van programmeren en was altijd opzoek naar de meest bijzondere, artistieke films van over de hele wereld.”

Mentaliteit

Dat het festival is uitgegroeid tot wat het nu is, heeft volgens haar te maken met de mentaliteit van Rotterdam. “Het vernieuwende van IFFR en het rauwe van de stad Rotterdam voeden en versterken elkaar. Maar ook de vele samenwerkingen met andere cultuurinstellingen en de steun van de Rotterdamse Kunststichting hebben bijgedragen aan die groei.”

Toekomst

De coronacrisis zorgt met name voor beperkingen, maar aan de andere kant ook voor kansen. Kaludjercic: “Omdat we het dit jaar totaal anders moeten doen, worden we gedwongen om na te denken over nieuwe manieren om filmmakers te steunen en ons publiek te bereiken. Alles wat we daarover leren nemen we zeker mee naar de toekomst zodat we het festival kunnen blijven verbeteren.”

Duurzaamheid

Van der Haar vult aan: “Daarnaast is duurzaamheid een aandachtspunt. Je kunt je afvragen of zoveel mensen van over de hele wereld naar Rotterdam halen, past bij de huidige klimaatsituatie. Met elkaar van films genieten op groot doek blijft het uitgangspunt, maar we gaan onderzoeken hoe we dat duurzamer kunnen insteken.”