Als culturele organisatie wil je meer dan alleen mooie programma’s maken. Je wilt weten wat je écht teweegbrengt. Biedt je mensen inspiratie, draag je bij aan talentontwikkeling, sociale verbinding of een maatschappelijke verandering? Steeds meer culturele instellingen willen hun impact begrijpen. Vooral om te leren en te verbeteren of om te gebruiken in hun communicatie of verantwoording. Maar waar begin je? Onderstaande stappen kunnen je op weg helpen bij impactonderzoek.
1. Start bij je missie en visie
Impactonderzoek begint bij de kern van je organisatie: waarom doe je wat je doet? Misschien wil je bijdragen aan een inclusievere samenleving of mensen aan het denken zetten. Jouw missie geeft richting aan je onderzoek. Op deze manier kan je naast aantallen en publieksbereik ook inzicht krijgen in de betekenis en het effect van je werk.
Tip: Houd het concreet. Als jouw missie ‘inclusiviteit bevorderen’ is, specificeer dan voor wie en op welke manier. Dit helpt je later bij het formuleren van meetbare uitkomsten.
2. Breng je activiteiten en doelgroepen in kaart
Kijk naar wat je organiseert en voor wie (welke Culturele Doelgroep). Welke projecten realiseer je en wat is het beoogde resultaat? Richt je je op jongeren, buurtbewoners of specifieke gemeenschappen? Wat wil je met jouw activiteiten bereiken? Door deze ‘output’ scherp te definiëren, leg je de basis om de effecten te meten.
Tip: Gebruik het model van Output > Outcome > Impact:
- Output: Wat doe je? (activiteiten, events, doelgroep)
- Outcome: Wat verandert er voor je doelgroep? (kennis, houding, gedrag)
- Impact: Wat is het bredere, duurzame effect? (bijdrage aan maatschappij)
3. Bepaal wat je wilt weten
Wat wil je leren; waarover wil je meer weten? Bijvoorbeeld: Bezoeken jongeren vaker culturele activiteiten door jouw programma? Of: Hoe draagt jouw project bij aan persoonlijke groei of sociale verbinding? Formuleer een duidelijke hoofdvraag, eventueel met enkele subvragen voor verdieping. Zo houd je focus, het kan helpen om dieper te graven en geeft houvast bij het verzamelen van gegevens.