;

Publieksonderzoek doen

Leer je publiek beter kennen en breng je effecten in kaart: we helpen je graag op weg met publieksonderzoek.
Foto: Rosa Quist
Spring naar hoofdinhoud

Als cultuurmaker is het belangrijk om je doelgroepen te kennen. Hoe meer je weet over hun manier van leven, wensen en behoeften, hoe beter je daar op kunt inspelen. Actief op zoek gaan naar informatie over je publiek is dus altijd een goed idee. Maar hoe pak je het aan? En waar moet je rekening mee houden? Bij Rotterdam Festivals helpen we je graag met het uitvoeren van een publieksonderzoek. Met verschillende analyses kun je verschillende aspecten van je publiek onderzoeken en krijg je waardevolle inzichten in je publiek.

 

Het Publiek & Impact Dashboard

Met het Publiek & Impact Dashboard kunnen culturele organisaties eenvoudig publieksonderzoek uitvoeren en de effecten van cultuurbezoek meten middels gestandaardiseerde vragenlijsten. Dit levert waardevolle inzichten, benchmarks en een gezamenlijke taal binnen de cultuursector op. Het doel is om instellingen te ondersteunen met data, zowel op individueel als overkoepelend niveau, en de maatschappelijke impact van cultuur breed te delen.

Analyse publieksbereik Cultuurplaninstellingen

Elke Cultuurplaninstelling in Rotterdam ontvangt jaarlijks een publieksanalyse van hun publiek op basis van het Culturele Doelgroepenmodel. Hiervoor vragen we de Cultuurplaninstellingen om gedurende het jaar data te verzamelen, namelijk de postcodes en huisnummers van (online) bezoekers, en deze aan te leveren in een door ons opgesteld format. Dit is exclusief schoolbezoeken en randprogrammering, zodat de unieke bezoekers per event worden meegenomen. Hierbij vragen we om welke activiteiten het gaat en om onderscheid te maken tussen eigen programmering en gastprogrammering. Indien van toepassing wordt ook gekeken naar verkoop via de Rotterdampas, Museumkaart of CJP.

 

Die data gebruiken wij om voor elke Cultuurplaninstelling een afzonderlijke analyse te kunnen maken. Deze analyse geeft inzicht in de samenstelling van je publiek. Je kunt zien of er groepen zijn over- of ondervertegenwoordigd en hoe deze groepen vertegenwoordigd zijn in Rotterdam, de regio en Nederland. Je ontvangt schema’s en gebiedskaarten, die inzichtelijk maken waar je doelgroepen zich bevinden. Zowel de kaartjes als gebiedskaarten lichten we toe in een rapport. Klik hier voor een voorbeeldrapport van een publieksanalyse.

 

Soms komen door de analyse nieuwe vragen bovendrijven. Misschien wil je weten welke Culturele Doelgroepen je bereikt per activiteit. Of er een verschil is tussen wie je betaalde en gratis programmering bezoekt. Misschien zijn er andere vragen die je bezighouden. In die gevallen kunnen we een aanvullende analyse maken. Uiteraard houden we altijd rekening met de AVG.

Publieksonderzoek & AVG

Bij het doen van publieksonderzoek, bijvoorbeeld via een publieksanalyse, het Publiek & Impact Dashboard of een andere methode, is het belangrijk om rekening te houden met AVG. Meer informatie over de AVG-regels bij het uitvoeren van publieksonderzoek vind je hier: