Wil je meer Culturele Alleseters aan je binden? Proevende Buitenwijkers aanspreken met jouw aanbod? Of zichtbaarder worden voor Lokale Vrijetijdsgenieters? In deze eendaagse workshop mogelijk gemaakt door DEN duiken we in het Culturele Doelgroepenmodel en passen we het toe op jouw organisatie.
Wat gaan we doen?
We starten met jullie eigen praktijk. Vanuit een concreet vraagstuk combineren we bestaande kennis en publieksdata met het Culturele Doelgroepenmodel. Samen bouwen we een persona en klantreis: tools om inzicht te krijgen in je publiek én om gerichter keuzes te maken.
Je krijgt antwoord op vragen als:
- Wie is je bezoeker en wat drijft hen?
- Welke beleving zoeken zij en hoe sluit jouw aanbod daarop aan?
- Hoe maak je een bezoek onvergetelijk én herhaalbaar?
- Welke kansen liggen er op basis van data en inzichten?
- Wat weet je al en wat moet je nog ontdekken?
Vooraf: korte intake
Vooraf voeren we een online intake (30 min.) waarin we jouw vraagstuk scherpstellen. We gebruiken het Stappenplan: Aan de slag met Publieksdata als leidraad. Zo zorgen we dat de workshop direct relevant is voor jouw situatie.
Tijdens de workshop
Je werkt hands-on aan je eigen casus. We richten ons op een huidige of gewenste doelgroep. Met begeleiding van o.a. Rotterdam Festivals, die het Culturele Doelgroepenmodel toelichten en beschikbaar zijn voor vragen. Aan het eind van de dag heb je een duidelijke klantreis, concrete inzichten én ideeën voor vervolgstappen.
Waarom meedoen?
Deze workshop helpt je niet alleen om je publiek beter te begrijpen, maar ook om organisatiebreed het gesprek aan te gaan. Persona’s en klantreizen zijn geen doel op zich, maar waardevolle instrumenten om samen het publieksdenken te versterken.
Praktisch
Datum: 13 november 2025
Tijd: 10.00 - 16.00 uur
Locatie: Utrecht
Kosten: Gratis, mogelijk gemaakt door DEN
Voorwaarde voor deelname
Je sluit aan met 2 personen van verschillende afdelingen (Je en je collega schrijven zich apart in voor deze workshop). Jouw organisatie verzamelt data, is of wil actief bezig zijn met datagedreven werken en is klaar voor de volgende stap.
Je brengt een case of vraagstuk in waar je aan werkt tijdens tijdens de workshop. Je deelt je voortgang, vragen en inzichten van de dag met de andere deelnemers in een aantal feedbackrondes. Van elkaar leren is een belangrijk onderdeel van de workshop.
Trainers
Deze workshop wordt gegeven door Kim van den Brink van Ask your Audience, Mariska van Elsen van Rotterdam Festivals en Gijs Meijer van DEN.
Goed om te weten
Er is plaats voor 12 organisaties in de workshop. Plaatsing is op volgorde van aanmelding.