;
DSC07512
Spring naar hoofdinhoud
Joost Trines

Tijdens de jaarlijkse Eurekaweek, de introductieweek voor nieuwe studenten in Rotterdam, zijn we met de deelnemende studentenverenigingen om tafel gegaan om samen te kijken hoe ze het juiste bekerretoursysteem konden implementeren tijdens hun evenementen. Met de Cup Challenge willen we organisatoren ondersteunen bij het naleven van de steeds strengere SUP-regels en laten zien dat samenwerken en kennisdelen écht verschil kan maken. De aangesloten verenigingen hebben een gedeelde uitdaging, doelgroep en periode. Hierom was dit de perfecte kans om samen de mogelijkheden te onderzoeken en realiseren. Het doel was duidelijk: samenwerken in logistieke effeciente en gedeelde communicatie, leren van elkaar en laten zien dat het mogelijk is om met de juiste aanpak en motivatie een positieve impact te maken op schonere evenementen en het voldoen aan de actuele regelgeving. Wat tijdens de week direct opviel, was de positieve impact van de inzet en de sprong in verbetering van een schoner evenement. Vooral RSV Sanctus Laurentius stak er met kop en schouders bovenuit. Waar zij aanvankelijk veel uitdagingen zagen in het veranderen van het gedrag van hun bezoekers, behaalden ze juist door de inzet en motivatie een indrukwekkende recyclingscore van 95%. Ook de score van andere verenigingen waren voor deze eerste keer positief. Met respectievelijke scores van 65 tot 81%. Wat hierbij nadrukkelijk opviel, was dat het terrein en de omgeving merkbaar schoner waren. Hoewel niet alle verenigingen direct aan de juiste score van hoogwaardige recycling hebben voldaan, is het achterliggende doel van de regelgeving wel voldaan. Het terrein en de omgeving waren ontzien van zwerfvuil.

 

Dankzij een plastic-toeslag op drinkbekers is er aangestuurd op meer bewustwording en verantwoordelijkheid bij de bezoekers. Om extra drankkosten te voorkomen hielpen ook de bezoekers actief mee door bekers te rapen en bij de bar in te leveren. Dit zorgde niet alleen voor een schonere locatie maar droeg ook direct bij aan een hogere recyclingscore. De kosten voor de plastictoeslag kunnen door de organisatie gebruikt worden voor de financiering van de inzameling en verwerking van de beker. Met als doel om dit kostenneutraal te realiseren.

 

Dit laat zien dat verandering mogelijk is, zelfs binnen tradities die al jaren bestaan. Belangrijke succesfactoren waren:

  1. Duidelijke uniforme communicatie zowel in de gezamenlijke communicatie als duidelijke communicatie per vereniging.
  2. De uitvoering zo eenvoudig mogelijk te maken door goede communicatie en inzamelmaterialen achter de barren (denk aan goede materialen voor het inzamelen van de bekers en duidelijk onderscheid met andere inzamelmaterialen).
  3. Betrokkenheid van de bezoekers en medewerkers door te voorzien in de juiste informatie.

De resultaten en ervaringen zijn met elkaar geevalueerd. Hierdoor kunnen we de prestaties in de toekomst nog verder verbeteren.

Hiermee is bewezen dat een grote sprong met voldoende aandacht tot de mogelijkheden behoort. Met de juiste aandacht en samenwerking is grote verandering realiseerbaar.