;

Kick off Jaarprogramma Toegankelijkheid

26 november 2025

Op uitnodiging van Rotterdam Festivals en Green Events kwamen op woensdag 26 november 2025 ruim 20 festivalorganisatoren samen voor de Kick Off Jaarprogramma Toegankelijkheid.
Whatsapp Image 2025 11 28 At 14.08.51 (3)
Spring naar hoofdinhoud

In twee uur tijd leerden zij over het programma en de doelen ervan én werden ze actief aan het denken gezet over de toegankelijkheid van hun eigen festival en de verbeterkansen op dat vlak.

 

Aan het begin van de bijeenkomst gooide Lyke Poortvliet van Green Events er meteen maar een statement in: ‘Maar liefst 27,2 procent van de bevolking boven de 4 jaar heeft een beperking.’ Voor veel van de aanwezige festivalorganisatoren was dit een eye opener. Zóveel? Dat hier ook beperkingen onder vallen die aan de buitenkant niet zichtbaar zijn, gaf inzicht. Lyke legde het verschil uit tussen fysieke toegankelijkheid, informatieve toegankelijkheid en sociale toegankelijkheid, en de vele vormen van beperkt-zijn. Conclusie: er bestaan veel redenen waarom mensen niet zomaar, zorgeloos naar een festival kunnen. Wat doen we als festivalorganisatoren om ervoor te zorgen dat meer mensen kunnen deelnemen en zich welkom voelen? En kunnen we méér doen? Die vragen stonden centraal tijdens deze bijeenkomst in ‘De ruimte voor ideeën’ in de Hofbogen.

 

Inventariseren: waar staan we?

Hoe toegankelijk is jouw festival nu? Die vraag mochten de deelnemers voor zichzelf beantwoorden, aan de hand van een lijst met criteria en voorbeeldmaatregelen. Ze gaven zichzelf een plaats op de vijf treden van Toegankelijkheid. De meesten plaatsten zichzelf ergens tussen de eerste en de derde trede. Bij drie organisatoren zit toegankelijkheid zo in het DNA van het festival, dat ze zichzelf op trede vijf konden zetten. ‘Maar ook bij ons valt er nog heel veel te verbeteren. Zo communiceren we nog te weinig over wat we allemaal aan toegankelijkheid doen,’ zei een van hen.

IMG 20251126 WA0014

Aan de slag: waar willen we heen?

Dat deelnemende festivals in één klap 100% toegankelijk worden voor alle doelgroepen is niet het doel van het Jaarprogramma Toegankelijkheid, want onrealistisch en onhaalbaar. Wel stimuleert het programma organisatoren om een eerste of volgende stap te maken. ‘Maar waar begin je dan?’ was de vraag van een deelnemer. Lyke van Green Events raadde aan te kijken naar wat bij het festival past óf om het aan de eigen bezoekers te vragen. Alle aanwezige organisatoren werden uitgenodigd terplekke een of meer ‘voorlopige ambities’ te formuleren. Na een kwartier bedenktijd was het ze allemaal gelukt om tot een concept-ambitie te komen. Veel organisatoren realiseerden zich dat hun informatievoorziening beter kan: hun venue heeft bijvoorbeeld rolstoelvriendelijke toiletten of een prikkelarme ruimte, maar dit is nergens op de website terug te vinden. Sommige festivals waren zich bewust geworden van verbeterpunten op het gebied van sociale veiligheid. Een enkeling had een heel concreet doel, zoals: fondsen werven om gebarentolken in te kunnen huren.

 

Inzichten en vervolgstappen

Lyke van Green Events legde uit dat festivalorganisatoren zich op twee manieren kunnen aansluiten bij het Jaarprogramma Toegankelijkheid. Namelijk als ‘koploper’ of ‘supporter’. Koplopers zeggen toe het komende jaar concrete stappen te willen zetten, actief de zes sessies bij te wonen, een rondleiding te willen verzorgen op het eigen festival en kennis en resultaten te zullen delen met de sector.

 

Supporters onderschrijven de doelstelling van het programma, blijven graag op de hoogte van de ontwikkelingen en ontvangen uitnodigingen voor rondleidingen en de sessie in november 2026. Deelnemers konden na de bijeenkomst aangeven welke rol zij ambieerden; inmiddels is bekend welke organisaties zich als koploper hebben aangesloten. Hierbij presenteren wij graag de koplopers: 

Jaarprogramma Toegankelijkheid

  • Sessie 1 Informatief: ticketing en communicatie (online): 12 december 2025, 10.00 – 11.30 uur.
  • Sessie 2 Strategie: roadmap & actieplan (online): 21 januari 2026, 10.00 – 11.30 uur.
  • Sessie 3 Fysiek: terrein, middelen en inrichting (live): februari 2026.
  • Sessie 4 Sociaal: crew, gastvrijheid en support (online): maart 2026.
  • Sessie 5 Pitch plannen aan 5 ervaringsdeskundigen (live): april 2026.
  • Sessie 6 Delen van successen (live): november 2026.