Op dinsdag 9 december kwamen professionals uit de Rotterdamse cultuursector samen in KINO voor de presentatie van de nieuwste onderzoeksresultaten over het publiek in de stad. Om in kaart te brengen wie er bereikt wordt, wie (nog) niet en wat de ontwikkeling door de jaren heen is, wordt er gebruik gemaakt van het Culturele Doelgroepenmodel. Tijdens een afwisselend programma van presentaties, interviews en gesprekken werden onder meer de belangrijkste bevindingen gedeeld van het publieksonderzoek ‘Bereik cultuursector Rotterdam’.
Belangrijkste inzichten over het publieksbereik
Rotterdam Festivals presenteerde de kernbevindingen van het onderzoek naar het bereik van culturele doelgroepen in de stad. De sector weet een groot deel van deze doelgroepen te bereiken: 40% van het publiek komt uit Hoofdgroep Intensief, 36% uit Hoofdgroep Licht en 24% uit Hoofdgroep Medium. De Culturele Alleseters zijn de grootste doelgroep, terwijl de Actieve Vermaakvangers en Nieuwsgierige Toekomstgrijpers tot de kleinste groepen behoren.
Het cultuurpubliek sluit grotendeels aan bij de verdeling van de Culturele Doelgroepen in Rotterdam. Een uitzondering zijn de Actieve Vermaakvangers (Hoofdgroep Medium), die duidelijk oververtegenwoordigd zijn. De Weelderige Cultuurminnaars zijn het sterkst oververtegenwoordigd, terwijl de Lokale Vrijetijdsgenieters juist ondervertegenwoordigd zijn. Vooral in Hoofdgroep Licht is nog winst te behalen om het bereik beter te laten aansluiten bij de inwonersverdeling. Ondanks positieve ontwikkelingen blijft extra inzet hier gewenst.
Benieuwd welke Culturele Doelgroepen de cultuurplaninstellingen bereiken - per type organisatie en vergeleken met voorgaande jaren? Of hoe nieuwkomers, doorgroeiers, gevestigde instellingen, de Rotterdamse Culturele Basis en anders gefinancierde organisaties het doen? En of instromers nieuw publiek aantrekken? Bekijk dan de hand-out (LINK> met kernbevindingen of lees het volledige rapport .
“Ik vind het belangrijk dat kunst en cultuur écht voor iedereen toegankelijk is. Dankzij dit onderzoek krijgen we waardevolle inzichten in wie gebruik maken van het huidige cultuuraanbod en waar nog kansen liggen. Deze inzichten geven richting en duiding, en helpen ons om – samen met de culturele instellingen – het publieksbereik verder te versterken en te verbreden. Ze bieden input voor ons beleid en vormen tegelijkertijd een waardevolle check. We investeren op dit moment extra in de wijken, en het is mooi om terug te zien dat lokale initiatieven veel lokale vrijetijdsgenieters weten te bereiken – een belangrijke doelgroep binnen Hoofdgroep Licht waar we nog een verschil te overbruggen hebben.” - Said Kasmi - Wethouder Onderwijs, Cultuur en Evenementen, Gemeente Rotterdam