;

Nieuwe onderzoeksresultaten over publieksbereik Rotterdam

26 oktober 2023

Zomercarnaval in Rotterdam met kleurrijke dansers en danseressen
Spring naar hoofdinhoud

Op 26 oktober 2023 zijn de nieuwe onderzoeksresultaten over publieksbereik gepresenteerd door Rotterdam Festivals. Tijdens deze bijeenkomst werden de belangrijkste bevindingen gedeeld van het Tweejaarlijkse publieksonderzoek naar het bereik van de Rotterdamse cultuursector. Om in kaart te brengen wie er bereikt wordt en wie (nog) niet en wat de ontwikkeling door de jaren heen is, wordt er gebruik gemaakt van het Culturele Doelgroepenmodel. Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Evenementen) nam de inzichten van het onderzoek naar de Rotterdamse cultuursector in ontvangst. 

 

Het rapport over het bereik van de Rotterdamse culturele organisaties is nu te lezen op de website van Rotterdam Festivals. Benieuwd naar wie wij bereiken als culturele sector in de stad? En of musea ander publiek bereiken dan theaters? 

 

Overkoepelende inzichten 

Uit het onderzoek blijkt dat zowel de Rotterdamse cultuursector als geheel als de cultuurplaninstellingen samen alle Culturele Doelgroepen bereiken. In beide gevallen is procentueel gezien de Culturele Alleseters de grootste groep die bereikt wordt en de Actieve Vermaakvangers de kleinste groep. In vergelijking met de aanwezigheid in Rotterdam komen meer bezoekers uit de hoofdgroep Intensief en minder uit de hoofdgroepen Medium en Licht. Het bereik is zoals verwacht bij de hoofdgroepen, met als grote uitzondering de Sociale Cultuurhoppers uit hoofdgroep Licht. Zij komen ongeveer evenveel voor als dat zij aanwezig zijn in de stad. De sterkst ondervertegenwoordigde groep is de Lokale Vrijetijdsgenieters

 

Het bereik van de cultuurplaninstellingen in de loop der tijd is redelijk stabiel, wel is er een kleine verschuiving ten opzichte van 2019. Zo daalt hoofdgroep Intensief met 3% en stijgen Medium met 2% en Licht met 1%. Wat verder opvalt bij het bereik van de cultuurplaninstellingen, is dat de Sociale Cultuurhoppers van een ondervertegenwoordiging in zowel 2019 als 2020 naar een normale vertegenwoordiging in 2022 zijn gegaan. Daarnaast zijn er verschillen in bereik tussen de lokale initiatieven, de organisaties buiten het cultuurplan en de cultuurplaninstellingen. Er is aanvullend bereik, maar de Nieuwsgierige Toekomstgrijpers blijven bij alle drie achter. 

 

Lees hier het Publieksonderzoek - Bereik Rotterdamse cultuursector

 

Het Culturele Doelgroepenmodel

Meer weten over het Culturele Doelgroepenmodel? Klik hier. Bovendien werd tijdens de presentatie het landelijke onderzoek naar Drempels, motieven en informatiebehoeften rondom cultuurbezoek gedeeld met de sector. De eerste inzichten zijn toegevoegd aan de digitale brochures van het Culturele Doelgroepenmodel, die zijn hier te lezen