;

Samenwerking met DEN voor landelijke toepassing Culturele Doelgroepenmodel

Bevrijdingsfestivalzh Parkrotterdam 05.05.2023 Shotbymeesterwerk 68
Spring naar hoofdinhoud

Rotterdam Festivals en DEN, het kennisinstituut voor cultuur & digitale transformatie, intensiveren per 2025 hun samenwerking om het Culturele Doelgroepenmodel landelijk uit te rollen. De partijen zijn ervan overtuigd dat een uniforme aanpak van publieksonderzoek de cultuursector versterkt en leidt tot een beter geïnformeerd cultuurbeleid in Nederland. 

 

Het Culturele Doelgroepenmodel is een segmentatiemodel dat culturele doelgroepen in kaart brengt op basis van hun culturele voorkeuren, mediagebruik en sociaaleconomische kenmerken. Dit biedt culturele organisaties, steden en regio's inzicht in wie hun huidige en potentiële publiek is. Deze data-geïnformeerde aanpak helpt hen om hun programmering en marketingeffectiviteit te verbeteren, de publieksbetrokkenheid te vergroten en cultuurbeleid te onderbouwen. 

 

Door de hoeveelheid data die beschikbaar komt naarmate meer instellingen en regio's deelnemen, verbetert de kwaliteit van benchmarkonderzoek en wordt samenwerking gestimuleerd. Het gebruik van één gezamenlijk model zorgt voor een eenduidige taal en een consistente manier van het segmenteren van doelgroepen, wat de waarde voor zowel individuele instellingen als voor de sector als geheel vergroot. 

 

Van lokale kracht naar landelijke dekking 
Wat in 2012 begon als een lokaal initiatief van Rotterdam Festivals, is uitgegroeid tot een model dat al in Amsterdam en Den Haag en de provincies Utrecht, Brabant en Zuid-Holland wordt toegepast. De intensieve samenwerking tussen Rotterdam Festivals en DEN bouwt verder op het fundament dat de Taskforce Publieksdata heeft gelegd. Vanaf 2025 worden de activiteiten van deze taskforce voortgezet onder de vlag van DEN. Door de krachten te bundelen, kan de landelijke uitrol van het model versneld worden gerealiseerd via een regionale aanpak. 

 

Maaike Verberk, directeur van DEN, over de samenwerking: 

"Door de samenwerking te intensiveren vergroten we de mogelijkheden om tot een landelijk dekkend model te komen en leggen we de verbinding met de noodzaak voor culturele organisaties om data-geïnformeerd te werken in een snel veranderende digitale samenleving. Het op de juiste manier gebruikmaken van publieksdata biedt voor culturele organisaties een uitgelezen kans om de publieksbetrokkenheid te vergroten." 

 

Frans Vreeke, directeur a.i. van Rotterdam Festivals, vult aan:

"De waarde van het Culturele Doelgroepenmodel heeft zich in Rotterdam bewezen. Rotterdam Festivals werkt continu aan de verdere ontwikkeling van het model. De verspreiding ervan naar andere steden en regio’s in Nederland is gaande. Samen met DEN zien we veel mogelijkheden om heel Nederland versneld hierbij aan te laten sluiten. Door samen te werken en kennis te delen, maken we cultuur toegankelijker en relevanter voor een breder publiek." 

 

Over DEN

DEN, de kennisorganisatie voor digitale transformatie in de cultuursector, bestaat 25 jaar. We ondersteunen de sector door trends te signaleren, innovatie te stimuleren en kennis te delen, met als doel een bloeiende en toegankelijke cultuur voor iedereen. Samen met de sector bereiden we ons voor op het publiek van de toekomst. Meer informatie: www.den.nl

 

Over Rotterdam Festivals

Rotterdam Festivals ondersteunt en promoot festival- en cultuuraanbod dat past bij het DNA van de stad: rauw, internationaal en ondernemend. Samen met creatieve festivalorganisatoren en cultuurmakers zorgt de organisatie ervoor dat Rotterdam die interessante metropool blijft, waar altijd wat bijzonders te beleven is. Rotterdam Festivals staat midden in het culturele landschap, weet wat er speelt en signaleert trends als eerste. Vanuit die expertise adviseert de organisatie de Rotterdamse bestuurders over de culturele invulling van de openbare ruimte. Ook doet Rotterdam Festivals onderzoek naar festivalpubliek, om waardevolle kennis op te doen over verwachtingen en behoeften. Meer informatie: www.rotterdamfestivals.nl.