;

In 6 stappen beginnen met impact meten

Benieuwd hoe je als culturele organisatie zelf jouw impact in kaart kunt brengen? Met deze 6 stappen stel je een doordacht plan op om impact te meten.
DSC02954
Spring naar hoofdinhoud

Als culturele organisatie wil je meer dan alleen mooie programma’s maken. Je wilt weten wat je écht teweegbrengt. Biedt je mensen inspiratie, draag je bij aan talentontwikkeling, sociale verbinding of een maatschappelijke verandering? Steeds meer culturele instellingen willen hun impact begrijpen. Vooral om te leren en te verbeteren of om te gebruiken in hun communicatie of verantwoording. Maar waar begin je? Onderstaande stappen kunnen je op weg helpen bij impactonderzoek.

 

1. Start bij je missie en visie

Impactonderzoek begint bij de kern van je organisatie: waarom doe je wat je doet? Misschien wil je bijdragen aan een inclusievere samenleving of mensen aan het denken zetten. Jouw missie geeft richting aan je onderzoek. Op deze manier kan je naast aantallen en publieksbereik ook inzicht krijgen in de betekenis en het effect van je werk.

 

Tip: Houd het concreet. Als jouw missie ‘inclusiviteit bevorderen’ is, specificeer dan voor wie en op welke manier. Dit helpt je later bij het formuleren van meetbare uitkomsten.

 

2. Breng je activiteiten en doelgroepen in kaart

Kijk naar wat je organiseert en voor wie (bijvoorbeeld welke Culturele Doelgroep). Welke projecten realiseer je en wat is het beoogde resultaat? Richt je je op jongeren, buurtbewoners of specifieke gemeenschappen? Wat wil je met jouw activiteiten bereiken? Door deze ‘output’ scherp te definiëren, leg je de basis om de effecten te meten.

 

Tip: Gebruik het model van Output > Outcome > Impact:

  • Output: Wat doe je? (activiteiten, events, doelgroep)
  • Outcome: Wat verandert er voor je doelgroep? (kennis, houding, gedrag)
  • Impact: Wat is het bredere, duurzame effect? (bijdrage aan maatschappij)

 

3. Bepaal welke informatie je nodig hebt

Waar wil je meer over weten? Bijvoorbeeld: Bezoeken jongeren vaker culturele activiteiten door jouw programma? Of: Hoe draagt jouw project bij aan persoonlijke groei of sociale verbinding? Bepaal welke inzichten je nodig hebt om te kunnen sturen, leren en verantwoorden.

Impactonderzoek helpt culturele organisaties te leren, verbeteren en verantwoorden.

4. Formuleer een duidelijke hoofdvraag

Wat wil je precies weten? Een gerichte hoofdvraag helpt om doelgericht te meten. Formuleer een duidelijke hoofdvraag, eventueel met enkele subvragen voor verdieping. Zo houd je focus, het kan helpen om dieper te graven en geeft houvast bij het verzamelen van gegevens.

 

Denk hierbij alvast na over wat je met de uitkomsten wilt doen. Kan je je activiteiten ermee verbeteren of je verhaal krachtiger vertellen? Heb je invloed op het resultaat? Wees kritisch want onderzoek doen 'gewoon om te onderzoeken' is zonde van de tijd en inzet.

 

5. Inventariseer bestaande data

Soms is er al meer informatie beschikbaar dan je denkt. Misschien zijn er al enquêtes, evaluaties, publieksprofielen of gesprekken met partners. Check of er data beschikbaar zijn die antwoord geven op je vraag. Daarnaast kunnen sectorbrede onderzoeken waardevolle inzichten bieden. Zo is er al veel onderzoek gedaan naar de impact van kunst & cultuur. Soms heb je daardoor al (deels) antwoord op je vraag en hoef je geen nieuw onderzoek te starten.

 

6. Maak een plan van aanpak

Je weet nu met welke relevante vraag je als eerste aan de slag wilt. Werk dan een plan van aanpak uit. Bepaal onder meer welke methode het beste past: interviews, gesprekken of bijvoorbeeld een vragenlijst? Als Rotterdamse organisatie kun je bijvoorbeeld makkelijk aan de slag met het Publiek & Impact Dashboard. Daarnaast kies je welke activiteit(en) je wilt onderzoeken en/of welk publiek. 

 

Voorbeelden van onderzoeksmethoden:

  • Enquêtes - snel veel data; ideaal voor publieksbeleving
  • Interviews - verdieping en persoonlijke ervaringen
  • Observatie - gedragsveranderingen meten tijdens activiteiten
  • Focusgroepen - verschillende perspectieven ophalen in gesprek
  • Storytelling - kwalitatieve impact inzichtelijk maken met verhalen

Tot slot:

  • Laat je inspireren door voorbeelden van andere culturele organisaties zoals de Doelen of de landelijke Museum Plus Bus.
  • Impactonderzoek hoeft niet ingewikkeld of grootschalig te zijn. Begin klein, onderzoek één activiteit of verzamel reacties via (scheur)briefjes waarop mensen hun ervaring in één woord beschrijven.

Ben je bezig of wil je starten met impactonderzoek en wil je sparren over jouw aanpak? Neem gerust contact op!

Meer weten? Neem contact met ons op!

Meer weten?

Lisanne Meeder
Medewerker Onderzoek & Expertise