Cultuur verbindt, zet je aan het denken, maakt emoties los. Maar hoe krijg je meer inzicht in wat je als culturele instelling teweegbrengt? De Doelen en het Rotterdam Bluegrass Festival werken met het Publiek & Impact Dashboard van Rotterdam Festivals en dit heeft verrassende inzichten opgeleverd. We spraken met Vincent Sturkenboom, Manager Marketing & Development van de Doelen, en Guido de Groot, initiatiefnemer en organisator van het Rotterdam Bluegrass Festival.
Vinden, ervaren en voelen
Vincent noemt cultuur de lijm van de samenleving. Je brengt mensen bij elkaar en veroorzaakt, bewust of onbewust, veranderingen. “Met het Publiek & Impact Dashboard krijg je op basis van data inzicht in de effecten en veranderingen die de activiteiten van jouw organisatie teweegbrengen. De analyses met de Culturele Doelgroepen bieden vooral ‘harde’ cijfers, bijvoorbeeld over welke doelgroepen je bereikt. Het Publiek & Impact Dashboard levert je ook de meer ‘zachte cijfers’; je meet wat mensen vinden, ervaren en voelen. Zijn ze geraakt? Voelen ze meer verbinding met de locatie of met de stad? Zijn ze zich verder gaan verdiepen in het thema? Het heeft ons verrassende inzichten opgeleverd.”
Verbindende muziek
Bij het Rotterdam Bluegrass Festival zijn de uitkomsten vooral een bevestiging van wat Guido zelf al in zijn hoofd had. “Bluegrass is verbindende muziek. Het past perfect in een wijk waar veel verschillende culturen wonen en mensen heel sociaal zijn. Iedereen is welkom en we willen dat mensen zich veilig en serieus genomen voelen. Dankzij het Publiek & Impact Dashboard weten we nu zeker dat dit door onze bezoekers ook zo wordt ervaren. Uit de enquêtes blijkt dat mensen saamhorigheid ervaren en het gevoel hebben zichzelf te kunnen zijn. We weten nu dus zeker dat we het goed doen! Daarnaast zijn er natuurlijk ook uitkomsten die leerzaam zijn en waar je op in kunt spelen.”