In Venlo vind je het grootste theater van noord- en midden-Limburg: Maaspoort. Een rebels theater, vindt Manager Marketing & Educatie Linda Keijzers-van Vegchel. “We durven dingen anders te doen dan mainstream. Schrijven geen eindeloze notities, maar proberen dingen uit. Zo startten we in 2022 als eerste theater van Nederland een jeugdfonds om kinderen gratis naar het theater te laten gaan. Collega’s verbaasden zich hierover, maar nu wordt ons voorbeeld steeds vaker gevolgd. We zijn heel ondernemend, en ook nieuwsgierig naar nieuwe technologie.” Het Culturele Doelgroepenmodel zorgde voor nieuwe inzichten en daar kwamen nieuwe plannen uit voort, waarbij marketing en programmering elkaar versterken.
Maaspoort zoekt altijd naar manieren waarop het theater van nog grotere waarde kan zijn voor de regio. Ook is het theater nieuwsgierig naar technologie. Linda: “Waar mogelijk zetten we zoveel mogelijk AI in om processen te stroomlijnen, dingen makkelijker te maken en ons te helpen in ons werk. Zo kunnen we meer energie steken in dingen waar menskracht voor nodig is. Zelf werk ik hier inmiddels al zestien jaar en ik ben voorlopig niet van plan iets anders te gaan doen. Het blijft een inspirerende plek, omdat er keer op keer wordt vernieuwd.”
Vergelijking met andere theaters
Linda zocht al langere tijd naar een manier om met landelijke persona’s te gaan werken, vooral ook om een vergelijking met andere theaters mogelijk te maken. “Het Culturele Doelgroepenmodel voorziet in die behoefte, zeker omdat steeds meer theaters het model omarmen en het straks hopelijk geïntegreerd wordt in DIP. Op die manier kun je kijken hoe jouw eigen publiek zich verhoudt tot dat van een ander theater. Bovendien waren we tijdens het schrijven van onze nieuwe beleidsvisie zowel benieuwd naar wie we al goed kennen en bereiken, als naar doelgroepen die ondervertegenwoordigd zijn. Dáár liggen immers nog kansen.”